تربیت متوازن دانشآموز بدون تقویت تعامل آموزش و پرورش و مراکز قرآنی محقق نمیشود
وی با اشاره به اهمیت نقش معلمان در این فرآیند افزود: رکن اصلی تحول در نظام آموزشی، معلم است و اگر نگاه معلمان در عرصه آموزشی و تربیتی متحول شود، میتوان جامعهای متحول و نسلی برخوردار از سبک زندگی قرآنی تربیت کرد؛ در این زمینه، استفاده از ظرفیتهای مراکز قرآنی برای توانمندسازی معلمان، بهویژه آموزگاران قرآن، ضرورتی انکارناپذیر است.
نظریان یکی از اقدامات مؤثر را استخراج و سادهسازی مفاهیم کلیدی قرآن دانست و تصریح کرد: شخصیت دانشآموزان در سالهای آغازین تحصیل شکل میگیرد و لازم است مجموعهای از مفاهیم قرآنی به زبان ساده و قابل فهم برای معلمان و دانشآموزان تدوین شود تا در همه مدارس و مقاطع ابتدایی مورد استفاده قرار گیرد؛ این امر سبب میشود تربیت قرآنی محدود به گروهی خاص از دانشآموزان نباشد، بلکه در سطح گستردهتری گسترش یابد.
مدیرکل آموزشوپرورش استان اصفهان با اشاره به ظرفیت فناوریهای نوین آموزشی و فضای مجازی عنوان کرد: نسل امروز ساعتهای زیادی را در فضای مجازی سپری میکند و اگر مفاهیم قرآنی در قالبهای جذاب، بازیمحور و متناسب با ذائقه یادگیری دانشآموزان ارائه شود، این فضا میتواند به فرصتی ارزشمند برای تربیت قرآنی بدل شود.
وی همچنین بر ضرورت استمرار نشستها و تدوین تفاهمنامه مشترک میان آموزشوپرورش و مؤسسات قرآنی تأکید کرد و گفت: برای بهرهمندی هرچه بهتر از ظرفیتهای متقابل، ضروری است نمایندگانی از مراکز قرآنی بهطور مستمر در جلسات تخصصی حضور داشته باشند تا نقدها و پیشنهادهای سازنده آنان در برنامهریزیهای آموزشی و تربیتی مورد استفاده قرار گیرد؛ این نقدها نه تنها پذیرفته است بلکه میتواند مسیر اصلاح و بهبود روشها را هموار سازد.
نظریان با قدردانی از تلاشهای ارزشمند فعالان قرآنی استان خاطرنشان کرد: دغدغه مشترک ما تربیت دانشآموزانی است که در تراز انقلاب اسلامی و بر پایه سند تحول بنیادین رشد متوازن داشته باشند و سند تحول بنیادین برگرفته از معارف دینی و قرآنی است و تحقق آن جز با مشارکت مؤسسات قرآنی و همراهی همهجانبه فرهنگیان و خانوادهها امکانپذیر نخواهد بود.
رها فتوح